Ford Focus bemutató – Megérkezett a kategória bajnok?

A negyedik generációs Focus-ban érdemes lesz gondolkodniuk a cégeknek és a magánszemélyeknek is, de még az előző generációban is. Ennek oka, hogy aki szeretne igen jó árasított, de nem a legfrissebb fejlesztésű VW Golf konkurensbe ülni, az jó partnerre találhat a kifutó modellben.

A Focus első változata 1998-ban lépett színre, akkoriban a legendás -1967-ben piacra lépő Escort sorozat - utolsó szériáját váltotta. Anno forradalmi modellként robbant be a piacra és igazán nagy felfordulást okozott, mert a különleges, élekkel határolt formaterve és a jó vezethetősége a kategória élére repítette. Nagyjából ezt a hatást várja el az új modelltől a Ford, mert a kifutó változat nem volt ennyire átütő erejű.

Külső

Meglepő, de oldalról szemlélve az ötajtós kivitel, nagyon hasonlít a BMW 1-es szériájára és az új Mercedes A osztályra. A tervezők a hosszú motorházzal és a karosszéria domborításokkal szinte lemásolták a két prémium modellt.

A Focus csendessége bizalom gerjesztőnek tűnik, ez nem csak a kiváló hangszigetelésnek köszönhető, hanem annak is, hogy az autó igen sok órát töltött a szélcsatornában. Ezért lett igen jó a kocsi légellenállási együtthatója, a Cd érték az ötajtósnál 0,273, a lépcsős hátúnál különösen jó 0,25, ez azért nem szárnyalja túl a Mercedes CLA 0,22-es rekord értékét. Ezeket az eredményeket az autó burkolt aljával, a Ford F150 kisteherautón és más modelleken alkalmazott aktív hűtőnyílások segítségével és a sok apróságra történő odafigyeléssel értek el.

Ezek közül az egyik, hogy a motorral működtetett hűtőrács lamellák és az első légterelőben lévő nyílások a motor hűtési igénye szerint tudják növelni és csökkenteni az autó homlokfelületét.

Méretek

A méretei változtak az újdonságnak, természetesen növekedtek. A legnagyobb terebélyesedés a kombinál tapasztalható, ennél a változatnál 4668 milliméternél áll meg a mérőszalag, az ötajtós pedig 4378 milliméteres. Mindegyik karosszéria szélessége azonos: 1825 mm. Az autók tengelytávja is változott, persze nőtt. Ez különösen jó hatással van a hátsó üléseknél a lábtérre.

Ezek a számok a gyakorlatban azt jelentik, hogy tágas az új Focus, jól el lehet férni benne. A kényelemet és a tér érzetet az utastérben pár trükkel fokozták, az egyik, hogy a műszerfal kissé hátrébb helyezkedik el az előd modellnél (-7cm) és az első ülések háttámlája is vékonyabb. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy a magasabbak jobban elférnek, ráadásul könnyebb a beszállás is.

A kombiban a két méternél is hosszabb napfénytető az egyik legjobb extra, mert a fülke tér érzetét tovább növeli. Hátránya, hogy a fejtérből elvesz néhány centit, így az átlagnál magasabb egyéneknek hátul behúzott nyakkal kell ülniük. Ez a hagyományos tetejű verziónál már nem így van.

A legfőbb újdonság az autó alapját képező padlólemez, amely teljesen friss fejlesztésű, a keresztségben a C2-es elnevezést kapta. Ennek legfőbb előnye a szilárdabb karosszéria mellett, hogy az új modell átlagban 88 kilóval könnyebb a kifutó változatnál. Ez a súly előny a fogyasztástól kezdve, a vezethetőségen át, számtalan területre kihat.

Benedek Attila

Fotó: Ford