Ford Focus bemutató – Motorok és váltók

A motor választék kivesézése előtt az utastérről és a felsorakoztatott kütyü arzenálról ejtünk pár szót. Aki ült az új Fiestában vagy az Ecosportban, annak ismerős lehet a műszerfal. A központi kijelzőn itt is a Sync III rendszer fut, a menürendszer angol nyelvű, a hazai piac kicsinységének köszönhetően sajnos nem várható a magyarítása. Szerencsére a menürendszer jól áttekinthető, gyors és jól kezelhető, aki rendelkezik minimális angol tudással az jól elboldogul vele.

A Ford érezhetően nagy energiákat fordított korábban is az elektronikai háttérre, ebbe az automata parkolástól kezdve sok minden bele tartozott. Az új Focus természetesen ezen a téren is igen erős.

Az egyik legérdekesebb dolog a kütyü vonalon a sávtartó azon képessége, hogy tudja érzékelni az út szélét, mikor a jobb oldalon nincs felfestés. Ez és a számtalan vezetési segéd jól jön a mai mezőnyben, mert autóválasztásnál ezek sokat nyomnak a latba. A kínált vezetési segédek száma igen széles és ezen a téren bőséges az autó alapfelszereltsége is.

Még az előző részhez egy picit visszakötnénk, mert a kombi méretei igen meggyőzőek és ebből következik, hogy miért kezdenek a kihalás szélére sodródni a Ford Mondeo és a VW Passat-féle testes üzleti autók: a kombi raktere 608 literes.. Az elfektetett hátsó ülésekkel ez a tér már 1653 literesre növekszik, így válik családi autóvá a Focus. Ez a méret már tényleg veszélyezteti az egy mérettel nagyobb járművek ligáját és a kihalni készülő egyterűeket is.

Motorok

A kék ovál szerencsére nem engedett a dízelek körül zajló hisztinek és nem pucolta ki az öngyújtós motorokat az új Focus európai kínálatából. Az 1,5 literes, friss fejlesztésű EcoBlue dízel 95 és 120 lóerős kivitelben, a flottás megrendelőknél és a sokat menő, takarékosságra vágyó magán vevőknél fog aratni. A kétliteres dízel tisztításához már AdBlue folyadékot kell tölteni a kék szélű tartályba, ez az erőmű 150 lóerővel mozgatja az autót.

Első pillanatra elszomorító, hogy csak három hengeres benzin motorokkal szerelik az újdonságot, de a teljesen átdolgozott, részterhelés esetén két hengerrel üzemelő ezres turbómotor jó belépőnek. A forgalom ritmusát lehet vele tartani és jól is mehet, de a Svájcot megcélzó családi kirándulást, négy fővel és sok csomaggal biztos meg fogja érezni a kis motor belépő és a középső kivitele.

Az alapot a 85 lovas jelenti, utána következnek a 100 és 125 lóerős változatok. A jelenlegi benzines csúcsmodell az 1,5 literes, EcoBoost jelenti 150 és 182 lóerős verzióban. Ezt a teljesítményt háromhengeres, turbós motorból préselték ki.

A 120 lóerő fölötti autóknál érhető el a Ford saját fejlesztésű, nyolc sebességes automataváltója. Ez a váltó a hagyományos automata, nem a ma divatos dupla-kuplungos. A leírások szerint nincs gondolkodás, a váltások simák, ez a váltó jól illik az autó csendességéhez, nyugisságához. A szintén teljesen friss fejlesztésű a kézi kapcsolású váltó is, ezen a téren szerencsére sose volt gond a Fordnál.

A leírások és az első tesztek tapasztalata szerint, a Focus visszatért az első generáció által meghonosított, élvezetesen vezethető, jó technikával szerelt, sportosabb vonalhoz. Ezt a piac is díjazni fogja.

Benedek Attila

Fotó: Ford