Új Jeep Wrangler – Vagányságból jeles

Vágjunk rögtön a közepébe, a legolcsóbb Wrangler 14,4 millió forintról indul, ez a kétajtós dízel verziót jelenti, a négyajtós Unlimited változat 15,6 millióba kerül. Ennek a legjobb terepjáróképességű változatáért (Rubicon) pedig 17,8 milliót kell fizetni.

Az eredeti Jeepre hasonlító, nosztalgikus külsejű autóba beépítésre került jó sok technológia és korszerű megoldás. Az újdonság ajtajai, motorháza, szélvédő kerete és a sárvédői nagy-szilárdságú alumíniumból készültek. A két és négy ajtós verziók megmaradtak, és szerencsére a puha/kemény-tetős kialakítást is megtartották, 2020 körül érkezhet hozzánk a nemrég bemutatott Gladiator, a Wrangler kisteherautó verziója, amiről itt olvashat bővebben.

Az újdonságnak nem csak az alváza és a karosszériája a teljesen új, a motortérben is találhatók eddig nem látott dolgok, az egyik ilyen, a belépő változat új fejlesztésű motorja. Ez 270 lóerős, kétliteres turbós négyhengeres, aminek a nyomatéka kereken 400 Nm. Felénk népszerűbb lesz a 2,2-es dízel, amely 200 lóerős és 450 Nm nyomatékú. A motorokhoz csak nyolcsebességes automataváltót lehet csatlakoztatni. Ez a terepezőknek jó hír, mert így folyamatos lesz a nyomaték átadás és a kézi kapcsolású váltó/tengelykapcsoló béna kezelése sem jelent gondot.

A ruha alatti technika maradt a klasszikus terepjárós: létraalváz viseli a terheket, ami könnyebb és szilárdabb az elődjénél. A Dana által készített merev tengelyek kerültek a Wrangler alá, a terepet jobban bíró Rubicon kivitel pedig a rendkívül strapabíró, legendás Dana 44-est kapta meg.

Elérhető a 4x4-es rendszerben a Command-Trac, a Rock-Trac és az új Selec-Trac rendszer. Megérkezett a frissebb, elektromosan kapcsolható Tru-Lock és Trac-Lock elnevezésű önzáró differenciálzár, megmaradt az elődnél is használt, kikapcsolható kanyarstabilizátor. Ez sziklákon, rendkívül egyenetlen talajon történő közlekedéskor jön jól.

A két és négyajtós modellek 1500 és 2500 kilós utánfutót vontathatnak és 76 centis vízben tudnak gond nélkül közlekedni. A Wrangler gyári kiegészítőiből rengeteg kapható, a tervezők több, mint százezer munkaórát fordítottak a kétszáz fölötti holmi megálmodására és tesztelésére. Ezek között megtalálható az öt centis emelést biztosító futómű szett is és számtalan csinosító dolog.

A hazai vizsgáztatók és az igazoltató rendőrök arcát érdekes lesz látni, mikor - a gyári kiegészítők között elérhető - acél csövekből álló ajtókat felteszik... A terepezéskor jó kilátást biztosító extra valószínűleg hamar kiveri a biztosítékot a híresen rugalmatlan vizsgáztatóknál és a rendőröknél. Ők azonnal leszedetnék az autóról a rendszámot, pedig gyári kiegészítő, tehát teljesen szabályos.

Benedek Attila

Fotó: Jeep