Ford Ranger Raptor – Európai változat
Az eredeti Raptor óriási siker az Atlanti-óceán túlpartján. A kisteherautó igen érdekes dolgot tud, ugyanis jól használható hullámos talajon, meredek sziklákon, sivatagban, mély sárban és közúton is megy mint a veszedelem. Annyiban tér el megszokott, 4x4-es F150-től, hogy különleges, felezővel ellátott, megerősített hajtásláncot kapott, plusz a futóművében a Fox által szállított, külső tartályos lengéscsillapítók találhatók. Eltérés még, hogy az autó alja fémlemezekkel védett, így elég nehéz sérülést okozni benne.
Ez a Raptor mögötti filozófia, érdekesség, hogy a Raptor a Ford Performance részleg hatáskörébe tartozik, ez az a csapat cégen belül, amely a legerősebb, legsportosabb Fordokat készíti.
A jó öreg Európában az eredeti Raptor még mindig túl nagy, a fogyasztása a dupla turbós V6-os EcoBoost benzin motornak köszönhetően már emészthetőbb, mint a V8-as elődjéé. Ez a sportos kisteherautó világszerte megmozgatta a piacot és az autórajongókat, még Kínába is exportálják.
A Ford rali világbajnokságon szereplő autóit építő M-Sport, haszonjárművekkel foglalkozó részlege készített pár éve hasonló filozófián alapuló, terepjárásra és száguldásra optimalizált Rangert (M-Sport Ranger).
Az érdeklődést látván, a Ford saját kezébe vette az Ranger Raptor kérdést: 2019 júliusában érkezik hazánkba a gyári változatból az első szállítmány. Ami igen kellemes darab lesz, elég csak rápillantani a képekre.
Az újdonság nagy valószínűséggel azt a hajtástechnikát kapja meg, amelyet a nagy testvér használ, mert a fedélzeten lesz a tízsebességes automataváltó, hozzá kapcsolódik a normál, sport, homok, szikla, hó és a Baja módot tudó hajtásrendszer. Az utóbbi nem a mi Bajánkhoz köthető, hanem a híres és hírhedt Baja 500/1000 terepversenyekhez, amit Mexikó északi részén rendeznek. (Az erre a viadalra jellemző, homokos talajon történő tempós közlekedésre találták ki a Baja módot.)
A típus beszállítói között találni a Foxot, amely a Ranger Baja futóművét közösen fejlesztette a Ford Performance-al. Az autóval kisebb ugratások is végrehajthatók, a járgány károsodása nélkül. Ez annak köszönhető, hogy a Ranger Raptort megemelték, megerősítették a futóművét és komoly védelemmel látták el az alját.
Az Európának szánt modellben az új fejlesztésű, kétliteres EcoBlue dízelt használnak, dupla turbóval. Ez 213 lóerős teljesítményű, amihez 500 Nm nyomaték társul. Ezért hátul már eltűntek a dobfékek és 33 centis tárcsák kerültek a merev hátsó futóműre.
Itthon 47 darabot megrendelt a Ford vezérképviselet, ennek oka, hogy gyorsan el fogják kapkodni a Ranger Raptort, mert a platós autóból eleve a drágább kivitelek fogynak. Lehet, hogy a vevők töredéke fogja kihasználni a Ranger Raptorban lévő terep képességeket, mert az autót az áfa visszaigénylés és a látványos külseje miatt fogják leginkább vásárolni.
Ford Rangert teszteltünk is már.
Benedek Attila