Ford Ranger - Lóerő és luxus
Az egyetlen magyar zsűritaggal büszkélkedő, európai Év kisteherautója (IPA) zsűri utóbbi években hozott döntéseit lehet kritikával illetni, de ha ezekkel a döntésekkel szembeállítjuk a piac változásait, akkor teljesen jogosak az ítéleteik.
Az utóbbi években változás történt az európai kisteherautó-piacon: az eladások egyre jobban eltolódnak az erősebb, jobban felszerelt modellek irányába. A jól kinéző és drágább típusok természetesen nem a földutakon sokat közlekedő, gázolajat és terményt szállító gazdáknál kötnek ki. Ezek a változatok látványos céges autóként funkcionálnak, amit előszeretettel használnak szabadidős célokra is.
A piac ez irányba történő elmozdulása jól látható a Ford kínálatán is. Jó példa erre a különleges színével és felszereltségével hódító Ford Ranger Thunder, amely a csúcsfelszereltségű Wildtrak alapjaira épül.
A kisteherautók között teljesen egyedi az off-road pályán, a homokbányában, a földutakon és a közutakon is egyaránt jól teljesítő Ranger Raptor. Ez az a speciális modell, amely konkurencia nélkül arat a piacon.
Az ”átlagos” Ford Ranger választékot végignézve, látszik, hogy a Ford igyekszik megfelelni az európai kisteherautó trendeknek. Az XL, XLT, Limited, Wildtrak képezi a felszereltségi szinteket, amelyeket tovább lehet gazdagítani a széles extra kínálattal. Ezt két területen lehet megtenni, egyik a raktér, ahol sokféle kiegészítővel lehet felturbózni a hátsó részt. A másik az utastér, ahol alapban jár a sok vezetési-segéd és a kényelmes utastér.
A motorválaszték is mutatja, hogy a kék ovál pickup kínálata abszolút igazodik az elvártakhoz. Az alapot a friss fejlesztésű kétliteres, négyhengeres EcoBlue TDCI dízel jelenti, amely egy turbófeltöltővel szerelve 130 és 170 lóerőt teljesít. Ezekhez a lóerőkhöz 340 és 420 Nm nyomaték társul.
”Természetesen” ennél is van feljebb, mert ott a Ranger Thunder és a Raptor, amikben szintén kétliteres, EcoBlue dízel található, de itt már két turbófeltöltő látja el levegővel a 213 lóerős motort. A nyomaték rovatban félezer Newtonmétert találunk, ezt az erőt pedig különleges hajtásrendszer továbbítja a kerekhez.
A rendszer fontos része a Mustangból ismerős tízsebességes automata váltó, amely könnyedén megbirkózik ekkora nyomatékkal, de mindhárom teljesítményszint elérhető hatsebességes kézi kapcsolású váltóval is.
Benedek Attila – Galambos Dániel